BRAVOK: wat betekent het?

BRAVOK is een ezelsbruggetje waarmee je de technische aspecten van je motorfiets kan onthouden. Iedere letter staat voor één of meerdere punten die je voor aanvang van iedere motorrit dient te controleren. Neem dit serieus, het gaat tenslotte om zowel je eigen veiligheid als die van anderen. Wat betekent de afkorting BRAVOK?

BRAVOK: Banden en Brandstof, Remmen, Accu, Vering en Verlichting, Olie, Ketting en Koeling

Een uitleg:

Banden

Het is belangrijk dat je voldoende profiel hebt. Dit zorgt ervoor dat je meer grip hebt op de weg en dient ook voor de afvoer van vuil en water. Wettelijk is het minimum profiel 1 mm diep, maar het meest verstandig zou zijn om niet met minder dan 2 mm profiel te gaan rijden. Daarnaast dienen de banden voldoende op druk te zijn, dit kun je in het instructieboekje van de betreffende motor vinden.  Te lage bandenspanning veroorzaakt zwabberen van de motor en meer brandstofverbruik. Zorg er ook voor dat je banden niet uitgedroogd zijn (scheuren in band) en dat er geen steentjes of glas in het profiel zitten. Spijkers en schroeven kun je het beste laten zitten en zelf of door de garage laten verwijderen. Je ventieldop dient om het vuil, roest en vocht buiten te houden en niet om de lucht binnen te houden. Door bochten te rijden vormt zich een gelijke slijtage over het gehele loopvlak van de banden, zodat je geen vierkante banden krijgt.

Brandstof

Deze dien je voor het rijden te controleren.

Remmen

Beide remmen werken hydraulisch, oftewel door middel van remvloeistof en druk. Vloeistofniveau’s controleren van de voorrem en achterrem doe je altijd als de motor rechtop staat.  Er mag  een luchtbel zichtbaar zijn boven de vloeistof, echter niet onder het minimum niveau want dan ontstaat het risico dat er lucht in de leidingen komt. Daling van het niveau kan het gevolg van slijtage van de remblokken zijn, of door lekkage van de leidingen. Bij lekkage verliest de motor zijn remmende werking doordat geen rem druk kan worden opgebouwd. Je kan de remhendel dan helemaal tegen je stuur aandrukken. Remschijven en remblokken visueel controleren op gelijkmatige slijtage.

Accu

De accu gaat ongeveer 3 jaar mee, is onderhoudsvrij en dient vast gemonteerd te zijn. Controleer of de accupolen niet geoxideerd zijn (ook wel bloemkool vorming genoemd). Oxidatie kan voorkomen worden door de polen van de accu in te vetten met zuurvrije vaseline.

TIP: Als je in de winter niet rijdt, zet deze dan aan een accu druppelaar.

Vering

De vering moet voor en achter schoon zijn en geen lekkage vertonen. Lekkage is te herkennen aan de kleine oliedruppeltjes op de voorvork. De voorvork moet goed schoon zijn om slijtage te voorkomen, de stofhoezen dienen heel te zijn. De achterveer is af te stellen. Zet deze altijd wat stugger als je met een passagier of met zware bagage rijdt. Dit om te voorkomen dat de motor teveel doorzakt en de koplamp tegenliggers verblindt.

Verlichting

De verlichting dien je zowel voor als achter te controleren. De zogenaamde dodemansknop zet alle elektronica uit behalve de verlichting. Als het gevarenlampje gaat branden, dan zet je de motor zo snel mogelijk aan de kant. Trek ook gelijk de koppeling in zodat je geen vastloper krijgt.

Olie

De olie dient op niveau te zijn. Dit kan je zien op het kijkglaasje. De olie kan je alleen peilen als de motor koud is en recht staat. Als de motor warm is, is de olie overal behalve op het laagste punt.

Ketting

Voor een langere levensduur van de ketting is het verstandig om deze regelmatig te smeren. Het beste kun je dit doen na elke rit wanneer de ketting nog warm is. Controleer de ketting ook regelmatig op slijtage en span deze als hij slap begint te hangen. Speling moet 2 a 3 cm zijn, dit is te meten aan de onderkant in het midden tussen voor- en achter tandwiel. Het tandwiel is versleten als de tandwielen scherp worden, dan dient het voor en achtertandwiel en de ketting vervangen te worden.

Koeling

Het schoonmaken dient via de achterzijde te gebeuren. Op deze manier kan het vuil dat in de radiator gekomen is eruit. Dit dient met zacht stromend water te gebeuren. Daarbij borstel je voorzichtig in de richting van de lamellen. Het expansievat zit aan de voorkant achter het rechter zijkapje, daar is het minimum en maximum peil van de koelvloeistof te vinden. Controleer dit bij een koude motor en als de motor rechtop staat.

Nu weet je wat BRAVOK betekent. Je bent klaar voor het halen van je motorrijbewijs.

Locatie

Eduard Vetermanstraat 2
1064 BS Amsterdam

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag
09:00 – 18:00

Lestijden

Maandag t/m zaterdag
09:00 – 20:00